دوشنبه ۱۳ آذر ۰۲

آشنایی با شبکه بلاک چین کاردانو

آموزش و پیشنهاد بهترین شیوه و ابزارات ترید کردن

۲ بازديد
۰ ۰

کاردانو
(Cardano) یک شبکه بلاک چینی مبتنی بر گواه اثبات سهام (POS) است. علی‌رغم اینکه این شبکه به‌دنبال حل مشکل مقیاس‌پذیری است؛ اما هنوز نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند. کاردانو یک بلاک چین نسل سوم است و رقیبی برای شبکه اتریوم۲ به حساب می‌آید. کاردانو با انتشار به‌روزرسانی واسیل در سال ۲۰۲۲، به اهداف خود نزدیک‌تر شد و پس از انجام این آپدیت زمان پردازش تراکنش‌ها در شبکه کاردانو کاهش یافت. پروژه کاردانو و رمز ارز ADA از زمان تاسیس یعنی سال ۲۰۱۵ تاکنون، هیاهوی زیادی در جامعه کریپتو ایجاد کرده است. پروژه کاردانو عمدتا توسط شرکت فناوری IOHK، که توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) تاسیس شده، توسعه یافته است.



کاردانو چیست؟
 

کاردانو (Cardano) یک شبکه بلاک چینی مبتنی بر گواه اثبات سهام (POS) است. علی‌رغم اینکه این شبکه به‌دنبال حل مشکل مقیاس‌پذیری است؛ اما هنوز نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند. کاردانو یک بلاک چین نسل سوم است و رقیبی برای شبکه اتریوم۲ به حساب می‌آید. کاردانو با انتشار به‌روزرسانی واسیل در سال ۲۰۲۲، به اهداف خود نزدیک‌تر شد و پس از انجام این آپدیت زمان پردازش تراکنش‌ها در شبکه کاردانو کاهش یافت. پروژه کاردانو و رمز ارز ADA از زمان تاسیس یعنی سال ۲۰۱۵ تاکنون، هیاهوی زیادی در جامعه کریپتو ایجاد کرده است. پروژه کاردانو عمدتا توسط شرکت فناوری IOHK، که توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) تاسیس شده، توسعه یافته است.

 

کاردانو یک پروژه بلاک چین منبع باز و غیرمتمرکز است. این پروژه برای تسهیل تراکنش‌های همتا به همتا ایجاد شده است. ساختار و معماری کاردانو به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند را در این شبکه فراهم می‌کند. این کار باعث سازگارتر و مقیاس‌پذیرتر شدن این شبکه می‌شود. علاوه بر این، امنیت آن نیز حفظ خواهد شد. Cardano یک بلاک چین برای اهداف عمومی است که بر اساس تحقیقات دانشگاهی بررسی و طراحی شده است. این برنامه توسط یک تیم متشکل از مهندسان، ریاضی‌دانان‌، دانشمندان و متخصصان تجارت در حال توسعه است. توسعه سیستم عامل آن با استفاده از یک رویکرد علمی انجام می‌شود. طبق گفته سازندگان آن، اصول اصلی در طراحی کاردانو امنیت، مقیاس‌پذیری و قابلیت همکاری است.

 

اگر بخواهیم شبکه کاردانو را به زبان ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که کاردانو به‌دنبال رقابت با دنیای مالی سنتی است و خود را با شبکه پرداختی مانند ویزا (Visa) مقایسه می‌کند. کاردانو به‌دنبال حل مشکل مقیاس‌پذیری است.

ارز دیجیتال آدا (ADA) رمز ارز بومی کاردانو است. از این کوین برای انجام عملیات‌های مختلف در شبکه آن استفاده می‌شود. توسعه کاردانو به چندین بخش تجاری تقسیم شده است. IOHK توسعه پروتکل کاردانو را کنترل می‌کند، بنیاد کاردانو بر پروژه نظارت دارد و EMURGO مسئول توسعه تجارت و پذیرش آن است. کاردانو به دنبال حل بسیاری از مشکلات فعلی صنعت بلاک چین مانند موارد زیر است:

  • استفاده از ریاضیات برای ایجاد یک بلاک چین با امنیت که کمتر در معرض حملات است.
  • تفکیک لایه‌های حسابداری و محاسباتی
  • ایجاد سازوکار رای گیری ایمن برای دارندگان توکن
  • سازوکاری اجماعی که بی‌نهایت مقیاس پذیر باشد.

هدف نهایی و فلسفه کاردانو این است، خدماتی را که به طور انحصاری در فضای مالی سنتی ارائه می‌شوند، از طریق راه‌حل‌های نوین بلاک چین در دسترس عموم مردم قرار دهد.

کاردانو به عنوان یک بلاک چین «نسل سوم» طراحی شده که هدف آن، حل مشکلات مقیاس‌پذیری نسل یک (بیت کوین) و نسل دو (اتریوم) است. طبق نظر طرفداران این طبقه‌بندی، بلاک چین‌های نسل قبلی از مشکلاتی رنج می‌برند که اساسا میزان توان کاری آنها را محدود می‌کند. این امر آنها را به گزینه‌ای ناکارآمد برای استفاده گسترده در سراسر جهان تبدیل می‌کند.

از آنجایی که شبکه ویزا (Visa) یک شبکه گسترده و پذیرفته‌شده در مراودات مالی فعلی جهان است، کاردانو در اسناد و مستنداتش، خود را با ویزا مقایسه می‌کند. کاردانو می‌گوید این شبکه یعنی ویزا، به‌طور متوسط ​​۱۷۳۶ تراکنش را در هر ثانیه انجام می‌دهد. همچنین ویزا می‌تواند حداکثر ۲۴۰۰۰ تراکنش را مدیریت کند. در ابتدای راه‌اندازی شبکه کاردانو، این شبکه توانایی انجام ۲۵۷ تراکنش در ثانیه را داشت. این عدد برای شبکه های بیت کوین و اتریوم به ترتیب حدود ۴ و ۲۰ تراکنش است.

 

با به‌کارگیری برنامه‌هایی مثل هایدار (Hydra) که یک راه حل لایه دوم است، سرعت پردازش کاردانو به دو میلیون عدد تراکنش در ثانیه خواهد رسید. در صورتی که این برنامه بتواند با استخرهای نقدینگی تطابق پیدا کند، هر استخر یک هایدار هد (Hydra Head) جدید ایجاد می‌کند (منظور از هایدار هد، مشارکت‌کنندگان در شبکه هایدرا است که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند). هر هایدار هد توان پردازش ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه را دارد. هرچه استخرها بیشتر شوند، مقیاس‌پذیری نیز بیشتر می‌شود. در صورتی که تعداد استخرها به ۱۰۰۰ عدد برسد، شبکه کاردانو می‌تواند یک میلیون تراکنش را در ثانیه پردازش کند. در نهایت کاردانو توان پردازش دو میلیون تراکنش را در ثانیه خواهد داشت.

 

 

یونیکورن فارکس بروکر بهترین بروکری که می تونی پیدا کنی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در وی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.